سلآموز بیاموز تا سالم باشی

سلاموز

با کاشتن چند درخت به طول عمر خودتان بیافزایید


درخت برای انسان همیشه نمادی از زندگی بوده است. درخت را از هر منظری که بنگریم و بر آن دقیق شویم سراسر موهبتهای الهی است. از سایه‌ای که بر سر عابری در راه فراهم میکند و میوه های روح افزا تا همین نفسی که میکشیم و  بیشمار مزیت دیگر باعث شده که این مخلوق خداوند جایگاهی ویژه برای آدمی داشته باشد.

 

 

اما آیا تا بحال به این موضوع دقت کرده‌اید که وجود درختان چه تاثیری بر سلامتی ما می‌گذارد؟ در دهه های گذشته که زندگی انسان بر روی این کره‌ی خاکی بیشتر بصورت جمعیتهای روستایی بود، ارتباط میان انسان و طبیعت شکل و نوع دیگری داشت. اما با توسعه شهرنشینی به پشتوانه پیشرفتهای تکنولوژیک در طول قرن بیستم و حال بیست و یکم این روزها بیشتر جمعیت مردمان زمین در شهرها زندگی می‌کنند. جایی که بعضاً بیشتر از درختان در آن در و دیوار و خودروهای زمخت و آهنین را می‌بینیم.

 

در یک پژوهش جذاب که در نشریه Nature به چاپ رسیده است تیمی از محققین با بررسی زندگی شهروندان تورننتوی کانادا به این پرسش پاسخ داده‌اند که زندگی کردن در کنار درختان چه تاثیری بر سلامتی ما می‌گذارد؟

 

 

در این پژوهش محققین با استفاده از تصاویر فوق دقیق ماهواره ای و اطلاعات دقیق از تراکم و نوع درختان در مناطق پرجمعیت شهر و همچنین مصاحبه با این افراد و همچنین اندازه گیری برخی مولفه‌های سلامتی در افرادی که در نزدیکی محل های پردرخت زندگی می کردند و مقایسه وضعیت سلامت این افراد با کسانی که به دور از مناطق پر دار و درخت بودند، به نتایج جذابی دست یافتند. تجزیه و تحلیل علمی بر روی اطلاعاتی که این محققین بدست آورده بودند نشان داد که افرادی که در نزدیکی مناطق پر دار و درخت زندگی می کردند به طور معناداری سطح استرس و اضطراب کمتر، احساس تندرستی بیشتر و ابتلای کمتری به بیماری های قلبی عروقی داشتند. البته شاید این ذهنیت پیش بیاید که افرادی که در مناطق سرسبزتر زندگی می کردند ممکن است از نظر وضع اقتصادی و اجتماعی با گروه دیگر متفاوت بوده اند و این نتایج شاید به خاطر همین تفاوتها باشد. امید کاردان از دپارتمان روانشناسی دانشگاه شیکاگو به همراه تیم تحقیق همکار خود به خوبی به این موضوع واقف بودند و در انجام تجزیه و تحلیل علمی خود اطلاعات را از نظر وضعیت اقتصادی و اجتماعی افراد برای دستیابی به نتیجه صحیح کنترل کردند. این یعنی اینکه صرفنظر از وضعیت اقتصادی و اجتماعی افرادی که در نزدیکی محل زندگیشان درخت و فضای سبز بیشتری وجود داشت، کیفیت سلامتی بالاتری داشتند.

 

 

از نتایج بسیار جالب توجه دیگر این مطالعه این بود که وجود 10 تا یا بیشتر درخت در یک محله از شهر، به اندازه‌ی داشتن 10 هزار دلار درآمد سالیانه بیشتر، بر سلامتی ساکنین محل تاثیر گذار بود! از آن جالب تر اینکه وجود همین 10 درخت در محله احساس تندرستی ساکنین محل را به اندازه افراد با سن 7 سال کمتر بهبود می داد. به تفسیری انگار وجود 10 درخت در محله ای که افراد در آن زندگی می کردند به طور میانگین آنها را 7 سال جوانتر کرده بود!

 

درخت و سلامتی

 

خیلی از ما آدمهای دنیای مدرن امروزی برای دستیابی به سلامتی بیشتر به سراغ مکملهای دارویی خارجی، تجهیزات گرانقیمت ورزشی مثل تردمیل ودوچرخه ثابت، باشگاه های ورزشی لاکچری، کرمهای جوان کننده پوست و.... می رویم. اما فکر نمی کنم هیچکدام از این روشها به اندازه کاشتن 10 درخت در محله ای که در آن زندگی می کنیم اثربخش باشند! بیایید به مناسبت روز درختکاری و برای سلامت زمین و همه‌ی ساکنینش با کاشتن یک درخت به پیشواز بهار برویم.

 

17
درباره نویسنده
دکتری تخصصی آموزش و ارتقاء سلامت/ فلوشیپ یادگیری الکترونیک/ عضو هیئت علمی دانشگاه/ همبنیانگذار سلاموز

نظرات
ثبت نظر

  • یک سلاموزی جمعه 17 اسفند 1397
    • پاسخ
    • 0
    • 4

    نوشته‌ های شما یه حس خوبی میده آقای دکتر

    ارسال بستن

    نویسنده
    دکتر همام الدین جوادزاده یکشنبه 19 اسفند 1397
    • 0
    • 3

    ممنونم از شما دوست خوبم

salamooz loading ...