سلآموز بیاموز تا سالم باشی

سلاموز

مکمل جنسینگ چیست و چه خواصی دارد؟


جنسینگ گیاهی است که شامل دوازده گونه مختلف می شود و قرن هاست که در پزشکی سنتی چینی استفاده می گردد. عمر جنسینگ می تواند به بیش از صد سال نیز برسد. جالب است بدانید که هرچه گیاه جنسینگ پیرتر باشد خواص آن نیز افزایش پیدا می کند. این گیاه  بسته به این که چقدر رشد کند، به سه دسته تازه، سفید یا قرمز تقسیم می گردد. انواع مختلفی از گیاه جنسینگ وجود دارد، اما محبوبترین نوع آن، جنسینگ آمریکایی و جنسینگ آسیایی است. این دو نوع  از نظر غلظت ترکیبات و اثری که در بدن دارند، با هم متفاوتند. اعتقاد بر این است که جنسینگ آمریکایی به عنوان یک آرام بخش عمل می کند، در حالی که گونه های آسیایی اثر شادی آور دارند. هر دو نوع جنسینگ آمریکایی و آسیایی انرژی را افزایش و قند خون و سطوح کلسترول را کاهش می دهند، استرس را کم کرده، دیابت را درمان و اختلال عملکرد جنسی در مردان را مدیریت می نمایند. جنسینگ دارای دو ترکیب مهم شامل ginsenosides و gintonin است که مکمل یکدیگر هستند و خواص درمانی این گیاه به دلیل وجود ترکیبات نام برده است. این خواص در ریشه جنسینگ دیده می شود که میتواند به شکل گوشتی و یا چوبی باشد.

 

جینسینگ

 

این گیاه که به عنوان معجزه جوانی هم شناخته می شود به دلیل خواص زیر شناخته می شود:

1. افزایش انرژی

جنسینگ به انجام فعالیت های جسمانی در افرادی که احساس ضعف و خستگی دارند، کمک می کند. برخی از فاکتورهای موجود در جنسینگ مانند پلی ساکاریدها و الیگوپپتیدها، با کاهش استرس اکسیداتیو و افزایش سطح انرژی در سلول ها،  احساس کوفتگی را از بین می برند. این افزایش سطج انرژی هم به شکل ذهنی و هم فیزیکی قابل در افراد قابل مشاهده است.

 

خواص جینسینگ

 

2. بهبود عملکرد شناختی

جنسینگ ممکن است فرآیندهای تفکر و شناخت را در مغز بهبود ببخشد. برخی مطالعات آزمایشگاهی روی حیوانات نشان می دهد، اجزای جنسینگ مانند جینسنوزیدها و ترکیبات ‍پتاسیم، مغز را از آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند. همینطور در یک مطالعه، ۳۰ فرد سالم که روزانه ۲۰۰ میلی گرم جنسینگ را به مدت ۴ هفته مصرف کردند، مورد بررسی قرار گرفتند. در پایان این مطالعه بهبود قابل توجهی در سلامت روان، عملکرد اجتماعی و خلق و خوی این افراد مشاهده شد. با این وجود، اثرات آن پس از ۸ هفته دیگر به اندازه ی قبل چشمگیر نبود. به نظر می رسد اثرات جنسینگ با استفاده ی طولانی مدت کاهش می یابد. به طور کلی مصرف روزانه ۴۰۰ میلی گرم جنسینگ Panax به مدت هشت روز، باعث بهبود آرامش و بهبود مهارت های ریاضی می شود.

 

خواص جینسینگ

 

3. اثرات ضد التهابی

برخی مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که عصاره های جنسینگ و ترکیباب جینسوزاید (نوعی گلیکوزید استروئیدی موجود در جنسینگ) التهاب را مهار می کنند و ظرفیت آنتی اکسیدانی را در سلول ها افزایش می دهند. به عنوان مثال، یک مطالعه ی آزمایشگاهی نشان داد که عصاره ی جنسینگ قرمز التهاب را کاهش می دهد و فعالیت آنتی اکسیدانی را در سلول های پوستی افرادی که به اگزما مبتلا هستند، بهبود می بخشد.

 

خواص جینسینگ

 

4.درمان اختلال نعوظ

مردان ممکن است جنسینگ را برای درمان اختلال نعوظ مصرف کنند. تحقیقات در  کره جنوبی در سال ۲۰۰۲  نشان داد که ۶۰ درصد مردان مبتلا به اختلال نعوظ با مصرف جنسینگ علائم بالینی خود را بهبود بخشیده اند. تحقیقات منتشر شده در مجله بریتیش کلینیک فارماکولوژی نیز ادعا کرد که شواهدی برای اثربخشی جنسینگ قرمز در درمان اختلال عملکرد نعوظ ارائه شده است. به نظر می رسد ترکیبات موجود در این گیاه ممکن است از استرس اکسیداتیو در رگ های خونی و بافت های آلت تناسلی محافظت کرده و به بازگرداندن عملکرد طبیعی آن کمک کنند. علاوه بر این، مطالعات نشان داده اند که جنسینگ ممکن است تولید نیتریک اکساید را افزایش دهد. نیتریک اکساید ترکیبی است که باعث بهبود آرامش عضلات در آلت تناسلی و افزایش گردش خون می گردد.

 

خواص جینسینگ

 

5.بهبود سیستم ایمنی

جنسینگ می تواند سیستم ایمنی را تقویت کند. ثابت شده است افرادی که جنسینگ مصرف می کنند، ۳۵ درصد بیشتر از افرادی که مصرف نمی کنند، پس از جراحی بدون بیماری خاصی زندگی خود را ادامه می دهند و تا ۳۸ درصد بیشتر از افرادی که جنسینگ مصرف نمی کنند، پس از جراحی زنده می مانند.

 

خواص جینسینگ

 

6.پیشگیری از سرطان

از آنجایی که جینسنوزیدها در این گیاه به کاهش التهاب کمک می کنند و اثرات آنتی اکسیدانی دارند، جنسینگ ممکن است در کاهش ابتلا به سرطان های خاص مفید باشد. چرخه ی سلولی فرایندی است که سلول ها به طور طبیعی رشد می کنند و تقسیم می شوند. جینسنوزیدها با جلوگیری از تولید سلول های غیر طبیعی در این چرخه از ابتلا به سرطان جلوگیری می کنند. بررسی چندین مطالعه نشان داد افرادی که جنسینگ مصرف می­ کنند تا ۱۶ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند. علاوه بر این احتمال ابتلا به انواع سرطان هایی مثل لثه، دهان، مری، معده، روده بزرگ، کبد در این افراد کمتر است. جنسینگ همچنین ممکن است به بهبود سلامت بیماران تحت شیمی درمانی نیز کمک کند، عوارض جانبی را کاهش دهد و تاثیر برخی داروها را بهبود بخشد.

 

خواص جینسینگ

 

7.کاهش قند خون

به نظر می رسد جنسینگ در کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت یا افراد سالم سودمند باشد. جنسینگ آمریکایی و آسیایی عملکرد سلول های پانکراس را بهبود می بخشند، تولید انسولین را افزایش می دهند و باعث افزایش جذب قند خون توسط بافت ها می شوند. علاوه بر این مطالعات نشان میدهد که عصاره ی جنسینگ از طریق محافظت آنتی اکسیدانی باعث کاهش رادیکال های آزاد در سلول های افراد مبتلا به دیابت می شوند.

 

خواص جینسینگ قند خون

 

8.رژیم غذایی سالم

ریشه ی جنسینگ را به روش های مختلفی می توانید مصرف کنید. برای مثال آن را خام بخورید یا به آرامی بخارپز کنید تا نرم شود و سپس به سالاد خود اضافه کنید. همچنین می توانید برای تهیه ی چای از آن استفاده کنید. برای انجام این کار، فقط جنسینگ را به آب گرم اضافه کنید و چند دقیقه صبر کنید تا آماده مصرف شود. جنسینگ را میتوان به غذاهایی مثل سوپ و همبرگر نیز اضافه کرد. اگر مصرف این گیاه را به شکل خوراکی نمی پسندید عصاره ی آن در فرم پودر، قرص، کپسول و روغن در بعضی داروخانه ها یافت می شود.

 

خواص جینسینگ

 

دوز مصرفی جنسینگ چقدر است؟

 به طور کلی دوز روزانه ۱ تا ۲ گرم ریشه جنسینگ خام یا ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرم عصاره آن پیشنهاد می شود. بهتر است با دوزهای پایین تر شروع کنید و در طول زمان مقدار آن را افزایش دهید. عصاره ی جنسینگ استاندارد که حاوی ۲ تا ۳ درصد جینسنوزاید است، باید از طریق غذا دریافت شود تا جذب آن افزایش یابد.

 

خواص جینسینگ

 

آیا جنسینگ عوارض جانبی دارد؟

بر اساس تحقیقات، به نظر می رسد جنسینگ سالم است و نباید عوارض جانبی جدی ایجاد کند. با این حال، افرادی که داروهای دیابتی استفاده می کنند باید میزان قند خون خود را دقیقا هنگام استفاده از جنسینگ کنترل کنند تا از ابتلا به هایپوگلایسمی جلوگیری شود. توجه داشته باشید که به دلیل کمبود مطالعات، جنسینگ برای کودکان و زنان باردار یا شیرده توصیه نمی شود. شواهدی مبنی بر اینکه استفاده ی طولانی مدت و دوز بالای جنسینگ اثربخشی آن را در بدن کاهش می دهد نیز وجود دارد. در نتیجه استفاده بلندمدت از این گیاه نیز توصیه نمی شود. برای به حداکثر رساندن مزایای آن، باید جنسینگ را در دوره های ۲ تا ۳ هفته ای و یک یا دو هفته در میان مصرف کنیم.

 

خواص جینسینگ

 

همه ی عوارض جانبی جنسینگ شناخته شده نیستند، اما تا کنون موارد زیر گزارش شده است:

  • سردرد
  • مشکلات خواب
  • مشکلات گوارشی
  • تغییرات در فشار خون و قند خون
  • تحریک پذیری
  • عصبی بودن
  • تاری دید
  • واکنش شدید پوستی
  • ادم
  • اسهال
  • خون ریزی
  • سرگیجه
  • خشکی دهان
  • کاهش ضربان قلب
  • تشنج
  • هذیان گویی
  • زنان همچنین ممکن است سینه های متورم و خون ریزی واژینال را تجربه کنند.

 

آیا جنسینگ تداخل دارویی ایجاد می کند؟

 

  • پزشکان توصیه می کنند جنسینگ را با یک نوع از داروهای ضد افسردگی که مهارکننده های مونو آمین اکسیداز هستند مصرف نکنید. مصرف داروهای ضد افسردگی هم زمان با مصرف جنسینگ می تواند منجر به لرزش و جنون شود.
  • جنسینگ اثرات داروهای فشار خون، دیابت و داروهای قلبی، از جمله بلاک کننده های کانال کلسیم مانند نفیدیپین را تغییر می دهد. هرگز داروهای جنسینگ و داروهای قلبی را بدون مشاوره اولیه با پزشک خود ترکیب نکنید.
  • این گیاه خطر خون ریزی را با رقیق کننده های خون مثل وارفارین یا آسپرین ایجاد می کند. علاوه بر این جنسینگ ممکن است اثر داروهای ضد انعقادی را کاهش دهد. به همین دلیل قبل از مکمل یاری با آن، با پزشک خود صحبت کنید.
  • جنسینگ ممکن است اثرات کافئین و سایر محرک ها را افزایش دهد، که منجر به تاکی کاردی، تعریق یا بی خوابی می شود. جنسینگ اثرات ضد درد مورفین را نیز از بین می برد.

 

خواص جینسینگ

 

در انتها باید توجه داشته باشید که صرف اینکه یک ماده دارویی گیاهی است بدین معنی نیست که هیچ گونه ضرر و یا عوارضی ندارد در نتیجه قبل از مصرف هرگونه مکمل، دارو و یا گیاه دارویی باید با پزشک و یا مشاور تغذیه خود مشورت کنید.

 

11

نظرات
ثبت نظر
salamooz loading ...