سلآموز بیاموز تا سالم باشی

سلاموز

چگونه با تغذیه مناسب بدن خود را در مقابل ویروس کرونا ایمن کنیم؟

  • زهرا فلاح نویسنده: زهرا فلاح
  • نظرات: 0
  • بازدید ها: 3224
  • تاریخ : 1398/12/11

حتما این روزها در فضای مجازی مطالب زیادی را راجع به عملکرد سیستم ایمنی بدن در مبارزه با ویروس کرونا دیدید. واقعیت این است که مقاومت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی را در پیشگیری و بهبودی انواع عفونت های ویروسی و به ویژه ویروس کرونا دارد. فاکتورهای ویژه ای از قبیل سن، ژنتیک، انواع بیماری های زمینه ای و سبک زندگی افراد در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارند. در این میان تغذیه ی سالم و دریافت کافی از انواع مواد مغذی مورد نیاز اهمیت ویژه ای دارد چرا که اگر بدن شما مواد مغذی اصلی را به اندازه کافی دریافت نکند، توان لازم برای مبارزه با ویروس ها را نخواهد داشت.

 

 میوه و سبزیجات کرونا

 

در ادامه به نکات مهم تغذیه ای اشاره می کنیم که می توانید با رعایت آنها تا حدودی بدن خودتان را در مقابل با ویروس کرونا تجهیز کنید:

1) در طول روز حتما از انواع مواد مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن استفاده کنید. این مواد مغذی عبارت هستند از:

  • منابع غنی از پروتئین ها:

    اگر روزانه دریافت پروتئین خود را تنها به میزان 10 درصد افزایش دهید سیستم ایمنی بدن شما در مبارزه با انواع ویروس ها بهتر عمل می کند. این منابع شامل پروتئین های حیوانی (گوشت قرمز، ماکیان مانند مرغ و غذاهای دریایی مانند ماهی) و پروتئین های گیاهی مانند حبوبات هستند.

 

پروتئین و کرونا

 

  • اسید آمینه آرژنین:

    وجود این اسید آمینه ضروری در بدن باعث افزایش سلول های T کشنده می شود و بدن مارا در مقابله با ویروس ها تجهیز می کند. سلول های T کشنده نوعی از سلول های دستگاه ایمنی بدن هستند که به طور مستقیم به سلول های آلوده به ویروس حمله می کنند. این اسیدآمینه مفید در انواع مغزها، حبوبات و منابع پروتئین حیوانی (گوشت قرمز، ماکیان مانند مرغ و غذاهای دریایی) یافت می شود.

 

گوشت کرونا

 

  • امگا 3:

     امگا 3 نوعی اسید چرب غیر اشباع است که باعث بهبود عملکرد نوعی از سلول های دستگاه ایمنی بدن به نام لنفوسیت های B می شود. لنفوسیت های B عوامل بیگانه مانند ویروس ها را شناسایی می کنند و در مقابل آنها از خود پادتن تولید می کنند. منابع غنی امگا 3 ماهی، روغن کانولا و روغن زیتون می باشند.

 

امگا سه کرونا

 

  • منابع سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی از قبیل:

  •  ویتامین A که کمبود آن باعث بروز انواع عفونت ها در بدن می شود. این ویتامین در تخم مرغ و میوه ها و سبزیجات زرد رنگ مانند هویج وجود دارد.
  • ویتامین D که در ماهی های چرب، لبنیات و زرده تخم مرغ یافت می شود در پیشگیری از ابتلا به عفونت های تنفسی به ویژه عفونت های ویروسی نقش دارد.
  • ویتامین E که نقش آنتی اکسیدانی قوی دارد. این ویتامین محلول در چربی به حفظ یکپارچگی غشای سلول های T  کشنده کمک می کند و از این طریق سیستم ایمنی را در مبارزه با انواع ویروس ها تقویت می نماید. ویتامین E در انواع مغزها مانند بادام، بادام زمینی، فندوق و روغن های گیاهی مانند روغن آفتابگردان، سویا و ذرت یافت می شود.
  • ویتامین B6 یا پیریدوکسین  که در تولید سلولهای سفید خون از جمله سلولهای T کشنده و اینترلوکین 2 نقش دارد. منابع غنی پیریدوکسین شامل پروتئین های حیوانی و سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی و میوه ها به غیر از مرکبات است.
  • ویتامینB12 یا کوبالامین  که در تولید سلول های سفید خون نقش حیاتی دارد و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. در حالیکه کمبود آن باعث پیشرفت سریع عفونت های ویروسی می شود و انواع پروتئین های حیوانی مانند گوشت قرمز، ماکیان مانند مرغ و ماهی سرشار از این ویتامین هستند.
  • ویتامینC یا اسید آسکوربیت که از انواع ویتامین های محلول در آب است و باعث تقویت نوتروفیل ها می شود. نوتروفیل ها نوع دیگری از سلول های ایمنی بدن هستند که کارشان به دام اندازی و نابود کردن عوامل بیگانه از جمله ویروس ها و باکتری ها در بدن می باشد. این ویتامین در انواع میوه ها مانند پرتقال، لیمو، کیوی، گریپ فروت و سبزی های مانند گل کلم و فلفل دلمه به فراوانی وجود دارد.
  • روی یا زینک که کمبود آن باعث کاهش سیستم ایمنی بدن می شود. اگر بدن ما به طور کافی روی دریافت نکند نوعی از سلول های سیستم ایمنی به نام ماکروفاژها و مونوسیت ها کاهش می یابند. این نوع از سلولها قدرت بیگانه خواری دارند و به طور غیر مستقیم در حفظ و ترمیم سلول های بدن و مستقیم در دفاع از بدن نقش دارد. منابع غنی روی در غلات کامل مانند برنج قهوه ای، جو و جودوسر کامل و ... یافت می شود بعد از آن لبنیات و منایع پروتئین حیوانی نیز دارای این ماده مغذی هستند.
  • سلنیوم که مصرف کافی این ماده مغذی در بدن از چند طریق باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می شود. زمانی که تعادل بین تولید اکسیدان ها و آنتی اکسیدان ها در بدن به هم می ریزد که اصطلاحاً به آن استرس اکسیداتیو می گویند، نوعی التهاب مزمن در بدن ایجاد می شود که خود این التهاب نقش تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن است. سلنیوم از طریق کاهش استرس اکسیداتیو باعث کاهش التهاب در بدن می شود. از طرفی سلنیوم تولید نوعی از آنزیم های بدن به نام گلوتاتیون پراکسیداز را افزایش می دهد که این آنزیم اثر محافظتی بر روی نوعی از سلول های ایمنی بدن به نام نوتروفیل ها دارد. منابع غنی سلنیوم شامل پروتئین حیوانی، موز، لبنیات، قارچ و برنج قهوه ای است.

 

 تغذیه کرونا

 

2) در مورد مصرف مکمل های ویتامینی و مواد معدنی احتیاط کنید. مصرف دوزهای بالا از این مواد مکمل ها تاثیر چندانی برای محافظت بدن شما ندارد و ممکن است آسیب رسان هم باشد. همواره به مقدار مصرف توصیه شده توسط متخصصین اکتفا کنید و از زیاده روی و مصرف خودسرانه بپرهیزید.

 

 داروی کرونا

 

3) تاکنون خبری بر انتقال ویروس کرونا از طریق مواد غذایی گزارش نشده است ولی تا جایی که امکان دارد بهداشت مواد غذایی را رعایت کنید. منابع غذایی حیوانی را به طور کامل بپزید. از مصرف مواد غذایی خام که امکان شست شوی کامل آنها وجود ندارد بپرهیزید. از وسایل آشپزخانه مجزا برای آماده سازی غذاهای خام و پخته استفاده نمایید. ما بین آماده سازی غذاهای خام و پخته دست خود را کاملاً بشویید.

 

 شستن دست کرونا

 

4) وسایل مورد استفاده در مصرف مواد غذایی مانند بشقاب، قاشق، چنگال و لیوان را به صورت اشتراکی استفاده نکنید.

 5) از مصرف غذاهایی که مستقیماً با دست تماس پیدا می کنند مانند فینگر فودها اجتناب کنید.

 6) هنوز شواهدی بر انتقال ویروس از طریق شیر مادر مبتلا به کرونا به نوزاد یافت نشده است با این حال بهتر است در این زمینه احتیاط های بهداشتی از جمله شست و شوی مرتب دست ها به عمل آید.

 7) اگر چه در برخی مواد غذایی گیاهی مانند سیر موادی یافت می شود که می تواند باعث افزایش تقویت سیستم ایمنی شود ولی مصرف بیش از اندازه از این مواد غذایی می تواند اثر سوئی بر متابولیسم بدن داشته باشد و با اترات سایر مواد غذایی و مکمل ها و داروهای تجویز شده تداخل داشته باشد.

 

9
salamooz loading ...