سلآموز بیاموز تا سالم باشی

سلاموز

کاهش اشتها با رنگ آبی؛ افسانه یا واقعیت؟


به غذاهایی که در روز می‌خورید فکر کنید. احتمالا سبزیجات سبز، میوه‌های قرمز و نارنجی، غلات قهوه‌ای و لبنیات سفید را در ذهن خواهید داشت. اما آبی چطور؟ خب، ممکن است بلوبری را تجسم کنید. اما در کل آبی فرزند عزیزی در رنگهای غذایی طبیعت نیست. با توجه به کمیاب بودن رنگ آبی در بین غذاهایی که در طبیعت یافت می‌ود، پاسخ خودکار اشتهای ما به رنگ آبی، تکامل نیافته است. در حقیقت، به نظر می رسد غریزه اولیه ما به ما می گوید که از غذای آبی دور شویم!

 

تاثیر رنگ بر اشتها

 

طبق گفته ی پروفسور J.L. Morton رنگ شناس، زمانی که اجداد اولیه‌ی ما به دنبال غذا می‌گشتند، آبی، بنفش و سیاه رنگهای مورد استفاده در علائم خطر برای غذاهای مرگبار بودند. محققان با این موضوع موافق اند که زمانی که انسانها به دنبال غذا می‌گشتند، یاد گرفتند که از غذاهای سمی یا فاسد، که اغلب آبی، سیاه و یا بنفش بودند، دوری کنند. در تایید این موضوع مطالعات نشان دادند که زمانی که برای افراد غذاهای رنگ شده‌ی آبی سِرو می‌شد، آنها اشتهای خود را از دست می‌دادند.

 

رنگ شناسی غذا

 

تحقیقات از این ایده حمایت می‌کنند که بعضی از رنگها اشتها را افزایش می‌دهند و بعضی دیگر آن را سرکوب می‌کنند. رنگ آبی پرچم دار کمترین اشتهاآور است. یکی از اعضای سازمان بین المللی استراتژی غذا گزارش می‌دهد که رنگ و تمایل به غذاهای مختلف به طور نزدیکی به هم مرتبط اند. مشاهده‌ی غذا به تنهایی  جرقه‌ای است برای سلولهای عصبی درهیپوتالاموس مغز که وظیفه‌ی کنترل احساسات پایه‌ای نظیر سیری و گرسنگی را به عهده دارد. به همین خاطر است که می‌گویند کسانی که در محیط تاریک غذا می­‌خورند، عنصر مهمی را برای لذت بردن از غذا از دست می دهند.

 

رنگ آبی و اشتها

 

حتی پیش از آنکه طعم یک غذا را بچشیم، این چشمهای ما هستند که میل به غذا خوردنمان را تحت تاثیر قرار می‌دهند. غفلت از این حقیقت باعث شده که برخی محصولات غذایی در بازار رقابتی عرصه را واگذار کنند. حتی رستورانهایی که به نحوه‌ی سرو کردن غذا بر روی میز اهمیت ویژه‌ای می‌دهند این روزها موفقیتهای بیشتری کسب می‌کنند. بویژه که هنوز هم تب عکس سلفی گرفتن و به اشتراک گذاری تصاویر این چنینی در شبکه‌های اجتماعی فروکش نکرده است. در طراحی میز و خود غذا رنگ ها با اهمیت اند و با توجه به پیشینه‌ای که برای رنگ آبی وجود دارد، اغلب خیلی سخت است که مصرف کننده را به امتحان غذای آبی رنگ راضی کنیم. غذا های سبز، قهوه‌ای و قرمز دیگر رنگ هایی هستند که عموما قابل قبول اند، گرچه در فرهنگهای مختلف رفتارهای متفاوتی را می‌بینیم.

 

تاثیر رنگ بر اشتها

 

رنگ آبی به شدت سرکوب‌کننده اشتهای فرد است

 محققان دریافته‌اند اتاق‌های غذا‌خوری که به رنگ آبی در می‌آیند بر اشتهای افراد اثری منفی دارند و باعث می‌شوند آنها به طور کلی 30 درصد کمتر کالری دریافت کنند. از سویی دیگر رنگ آبی آرامش بخش است و با اثر‌گذاری روی ضمیر ناخودآگاه ما را به آهسته غذا خوردن تشویق می‌کند. استفاده از نور آبی در یخچال باعث می‌شود هر وقت در یخچال را به قصد مصرف غذا باز کردیم، از خوردن آن پشیمان شویم.

 

هندوانه آبی

 

تضاد رنگی اشتها را کنترل می‌کند

اگر ظرف غذای شما با محتویات درون آن همرنگ باشد باعث می‌شود مقدار غذای بیشتری میل کنید. طبق تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه کورنل، افرادی که اسپاگتی را با سس آلفردو در ظروف سفید سرو کنند تا 20 درصد اسپاگتی بیشتری مصرف می‌کنند. محققان می‌گویند هر چه میان ظرف غذاخوری شما و غذایتان تفاوت رنگی بیشتری باشد مغز راحت‌تر و آگاهانه‌تر مقدار غذا را اندازه‌گیری می‌کند.

 

تاثیر رنگ بر اشتها

 

رنگ‌بندی غذاها اشتها را کنترل می‌کند

غذاها را از لحاظ ارزش غذایی در ذهن خود رنگ‌بندی کنید. آن‌هایی را که از همه سالمتر هستند را سبز در نظر بگیرید، آن‌هایی که در درجه کمتری از سلامت قرار دارند را زرد و در نهایت آن‌‌هایی که دارای کمترین ارزش غذایی هستند و در واقع برای سلامتی مضرند را قرمز در نظر بگیرید. طریقه چیدن این مواد غذایی بر حسب رنگ آن‌ها را نیز در نظر بگیرید، آن‌هایی را که سبز رنگ هستند در دسترس‌ترین قسمت و آن‌هایی را زرد هستند در قسمت میانی و آن‌هایی را که مضر هستند در کمترین دسترسی قرار دهید. به این ترتیب هنگام باز کردن در یخچال دسترسی شما به مواد غذایی سالم‌تر راحت‌تر خواهد شد و با این روش می‌توانید از رژیم غذایی سالم‌تری استفاده کنید.

 

تاثیر رنگ بر اشتها

 

در حالی که آبی به عنوان یک رنگ سرکوب کننده ی اشتها شناخته شده، محققان اغلب رنگ های گرم را اشتها برانگیز می‌دانند. به گفته‌ی آنها قرمز رنگ قدرتمندی است که فشار خون و ضربان قلب را بالا می‌برد و صمیمیت، انرژی، علاقه و جذابیت ایجاد می‌کند. رنگ قرمز همچنین اشتها را تحریک می کند؛ به همین دلیل اغلب در رستوران ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و انتخاب خوبی برای اتاق غذاخوری در خانه محسوب می‌شود. زرد نیز رنگ اشتها برانگیزی است زیرا با انرژی و شادی همراه است. به این دلیل است که بسیاری از طراحان رنگ های گرم را برای آشپزخانه‌ها و رستوران‌ها پیشنهاد می‌دهند. زیرا نه تنها اشتها را افزایش می‌دهند بلکه ثابت شده است سرعت خوردن غذا را هم بالا می‌برند. آبی ندرتا پیشنهاد می‌شود: رنگ آبی ما را آرام کرده و حس خوابیدن را در ما ایجاد می‌کند.

 

طراحی داخلی رستوران و تجربه ی مشتری

 

راهکار های رژیمی اندکی وجود دارند که بر روانشناسی رنگ ها متکی اند و از بشقاب های آبی، اتاق های غذا خوری آبی رنگ و حتی نور آبی استفاده می‌کنند. برای تشویق به خوردن منظم تر از رنگ های زرد و قرمز استفاده کنید.

 

11
salamooz loading ...